Verksamhet 2015

VERKSAMHET 2015

Borlänge Centrumsamverkan Ekonomisk Förening

Org.nr. 769601-3049

Borlänge Centrumsamverkan (i dagligt tal kallad Centrumförening) bildades den 16 februari 1996 och är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar. Föreningen ska genom samverkan driva utveckling för en attraktiv och levande stadskärna. Utgångspunkten för verksamheten är:

 

ÅRET SOM GÅTT

I februari fylldes stadens hotell med massmediafolk från hela världen under skid-VM i Falun. Vi valde att visa upp Musikstaden Borlänge / Borlänge Music Town med musikuppträdanden, affischer och banderoller över hela sta’n, liksom ett hejdundrande ljusspel i två veckor och levande ”isbjörnar” på gatorna. Hela året har Borlänge Energi satsat extra mycket på blomsterutsmyckning av stadskärnan och Liljeqvistska parken, till glädje för väldigt många människor.

Lördagen den 9 maj var en händelserik dag med Barnkalas, World Fairtrade Day och Civilförsvarsförbundets Dag i Bragegallerian, på biblioteket och i Liljeqvistska parken.
Juni månad inleddes med matmarknaden The Italian Market - by Geraud Markets Scandinavia Ltd på Sveatorget i fyra dagar. Vädret var allt annat än försommarvänligt, men marknaden blev ändå ett populärt inslag i gatubilden och lockade många människor till centrum.
Ett samarbete inleddes med Borlänge kommuns kultur- och fritidsförvaltning och musikskolan under våren och ett nätverk av musikintressenter byggdes successivt upp. Under sommaren arrangerade Centrumföreningen Musik i centrum varje lördag kl 12 i Liljeqvistska parken, vilket blev mycket uppskattat och lockade 50-150 åskådare per gång.
Lördagen den 12 september bjöd Centrumföreningen och Bragegallerian in kommunens föreningar m fl att visa upp sin verksamhet i centrum på Må-bra-dagen. Det blev en dag fylld med uppvisningar, prova-på-aktiviteter och information för alla åldrar både ute och inne i hela stadskärnan.

Traditionsenligt arrangerade Centrumföreningen i samarbete med Korpen, KFUM och Barnens Dagsföreningen en lång rad aktiviteter i samband med julskyltningen den första advent. Den populära ”hästcruisingen” lockade tusentals åskådare längs Stationsgatan och en av Borlänges bilfirmor sponsrade evenemanget. Sång, musik, danslekar, jultal och tipspromenad var andra aktiviteter denna händelserika dag.

 

ARRANGEMANG

Centrumföreningen genomförde följande aktiviteter under året, i egen regi och i samarbete med andra aktörer. Därutöver har en rad arrangemang genomförts i centrum av andra aktörer.

Lördag 24 januari
CAFÉERNAS DAG

Onsdag 18 februari – söndag 1 mars
SKID-VM
Musikstaden Borlänge visades upp i centrum med musikuppträdanden, affischer och banderoller. Ett spektakulärt ljusspel pågick under hela VM på Sveatorget, Jussi Björlings torg och gatan däremellan. Stadskärnan pyntades med VM-färgade band och Trevligt-folk-vimplar. Två ”isbjörnar” dök upp på sta’n och väckte viss uppmärksamhet. En foto-orientering med tipsfrågor i 16 butiks-, café- och museilokaler fanns för Borlängebor och besökare.

Måndag 30 mars – Lördag 25 april
LEGOBYGGARTÄVLING

Fredag 17 – lördag 18 april
VÅRYRA

Onsdag 22 – fredag 24 april
SVERIGES CENTRUMUTVECKLARES ÅRSKONFERENS
I samarbete med Centrala Stadsrum i Falun arrangerade vi ett digert program med föreläsningar, studiebesök, årsstämma och måltider i Falun och Borlänge för 37 deltagare från hela landet.

Lördag 9 maj
BARNKALAS, WORLD FAIRTRADE DAY, CIVILFÖRSVARSFÖRBUNDETS DAG
Ansiktsmålning, fiskdamm, ballonger och pyssel samt information om fairtrademärkta produkter m m i Bragegallerian. Sagostund, fiskdamm och pyssel på biblioteket. Hitta Vilse-stig, information om hjärtlungräddning, hjärtstartare och Frivilliga Resursgrupper (FRG) med Civilförsvarsförbundet i Liljekvistska parken.

Måndag 25 maj
BLODOMLOPPET

Lördag 30 maj – lördag 22 augusti
MUSIK I CENTRUM
Musikalisk underhållning med stor variation från scenen i Liljekvistska parken kl 12 varje lördag hela sommaren utom helgdagar:
30/5 Borlänge Skolors Musikkår med drillflickor från scenen och i centrum.
13/6 Hemvärnets Musikkår inledde 11.45 med marsch genom centrum, sedan från scenen.
27/6 Anna Wilhelmsson.
4/7 Niklas Ogenvall och David Palmberg.
11/7 Open Stage med Sensus studieförbund.
18/7 Sju musikaliska ungdomar från Borlänge.
25/7 Goda nyheter på två hjul med Sören ”Swede” Samuelsson.
1/8 Linnéa Walldén och Lai North.
8/8 Indigorado, norsksvensk duo.
15/8 Borlänge Blåsorkester.
22/8 Sensus studieförbund: blandade artister.

Tisdag 2 – fredag 5 juni
THE ITALIAN MARKET BY GERAUD MARKETS SCANDINAVIA LTD
Sveatorget förvandlades till en italiensk piazza med delikatesser, mat och blommor under fyra dagar. Ett mycket uppskattat inslag i gatubilden, trots det kylslagna vädret.

Lördag 4 juli
BARNENS PEACE & LOVE

27-29 augusti, 24-26 september, 22-24 oktober, 26-29 november, 17-19 december
CENTRUMCHANSEN
Ett samarbete mellan Centrumföreningen, Borlänge Tidning och annonserande butiker i centrum.

Lördag 12 september

MÅ BRA-DAG

Borlänges föreningsliv m fl inbjöds att visa upp sin verksamhet med prova-på-aktiviteter och information i Liljeqvistska parken, Bragegallerian, på Sveatorget och Maximparkeringen. Ca 25 aktörer medverkade. En tipspromenad fanns med frågor i 13 butiker, ett café och ett museum.

Söndag 29 november
JULSKYLTNING
Julmarknad, hästcruising, ponnyridning, musikalisk underhållning för barn och vuxna på flera platser i centrum, tal av bl a försvarsministern, tipspromenad, extradragning i Centrumchansen, öppet i butikerna.

 

MARKNADSFÖRING

En stor del av våra intäkter används för att marknadsföra Borlänges stadskärna. En satsning på synlighet i sociala media och att bredda bilden av stadskärnan har inletts under året. Marknadsföring ger oss fler besökare som leder till ökade intäkter för handeln m fl, och vi kommer ett steg närmare visionen om ett levande centrum dygnet runt.

WWW.BORLANGECENTRUM.SE
I all marknadsföring har vi med vår hemsidesadress. Eftersom alltfler använder mobilen som sökmotor så är sidan anpassad för smarta telefoner. Bloggen ”På upptäktsfärd i Borlänge centrum” som startade på hemsidan i slutet av 2014 har fortsatt till och med november. Under året påbörjades en övergång till ny hemsida, vilken genomfördes den 1 december. Enbart medlemmar i Centrumföreningen presenteras där. Nu finns även en lösenordsskyddad sida där alla medlemmar kan lägga in kalenderuppgifter, ändra sina adressuppgifter m m och hämta aktuell information som rör Centrumföreningen.

FACEBOOK ”BORLÄNGE CENTRUM”
En långsiktig satsning på synlighet i facebook har inletts och antalet som gillar sidan har ökat från 1080 vid årets början till 1697 vid årets slut. 63% av dem är kvinnor och 37% är män. Vi når här en yngre publik än vid annonsering i papperstidningar, vilket också är vårt syfte. Den största gruppen är kvinnor 35-44 år, därefter följer kvinnor 45-54 år, kvinnor 25-34 år och män 25-34 år. 62% är från Borlänge, resterande är främst från närliggande kommuner, därefter från Stockholm, övriga Dalarna och övriga Sverige. Från den 1 december intensifierades satsningen på att spegla bredden av Borlänge centrum, med syftet att marknadsföra våra medlemmar, nå ännu fler människor och öka kunskapen om stadskärnan.

INSTAGRAM ”BORLÄNGE CENTRUM”
I mars inleddes ett test att även finnas med på instagram med i stort sett samma innehåll som på facebook, men med mindre information och mer fokus på bilder. Andelen följare har stadigt ökat, varför vi ökat antalet inlägg från 1-2 gånger i veckan till nästan varje dag. Vid årets slut uppgick antalet följare till ca 240.

BORLÄNGE CENTRUM-TIDNINGEN
Samarbetet med Dala-Demokraten har fortsatt och 8 nummer av tidningen ”Borlänge Centrum” har kommit ut som en annonsbilaga till Dala-Demokratens prenumeranter i Falu kommun samt till alla hushåll i Borlänge kommun.

CENTRUMCHANSEN
Centrumchansen i samarbete med Borlänge Tidning återuppstod i ny tappning under augusti – december med en extra dragning i samband med julskyltningen. Upplägget ger våra medlemmar möjlighet till ökad synlighet genom samlad annonsering för Borlänge centrum. Som vinster delades centrums gemensamma presentkort ut, vilket drar kunder tillbaka till stadskärnan.

ANNONSBLADET
Även samarbetet med Annonsbladet har fortsatt och vid 10 tillfällen har våra medlemmar kunnat annonsera i Borlänge/Gagnef-editionen under vinjetten ”Handla i Borlänge centrum” samt finnas med varor på en plocksida, med ökad synlighet som resultat. Samtidigt har Centrumföreningen annonserat och informerat. Tidningen delas ut kostnadsfritt i alla hushåll i Borlänge och Gagnefs kommuner. Vi fanns även med i ”Sommarguiden”.

BORLÄNGE TIDNING/DALARNAS TIDNINGAR/DALA-DEMOKRATEN/MITT DALARNA
Här har vi annonserat om aktiviteter under skid-VM, Legobyggartävlingen, The Italian Village, Musik i centrum och julskyltningen m m. Vi annonserade även i DD/DT:s gemensamma Sommarbilaga.

DT.SE/DD.SE/MYCKETNÖJE.SE
Vid ett par tillfällen har vi testat webbannonsering hos lokaltidningarna, liksom i deras sommarsatsning mycketnöje.se.

NYTTI.SE
Hela året har vi annonserat Borlänge Centrumförenings logotype på startsidan till nytti.se, en nystartad webbsida för positiva nyheter och reportage i Falun-Borlänge. Samarbetet innefattade även redaktionell bevakning av händelser i Borlänge centrum och viss utbildning.

PRESSMEDDELANDEN
Samtliga ovannämnda mediakanaler samt radio och TV har fått pressmeddelanden och ibland en personlig kontakt vid aktuella händelser.

VISITSODRADALARNA.SE
Vi annonserar alla våra aktiviteter i Visit Södra Dalarnas webbaserade evenemangskalender.

BORLANGETORGET.SE
Under tre månader marknadsförde vi centrum med ett bildspel som visade ett axplock av allt som centrum erbjuder.

BORLÄNGEKARTAN 2015
Vi hade även i år en annons på Borlängekartan, som delas ut kostnadsfritt på turistbyrån och många andra platser.

UTMÄRKT DALARNA
Tillsammans med Centrala Stadsrum i Falun annonserade vi i annonsmagasinet Utmärkt Dalarna i sommar/höstnumret 2015 och vinter/vårnumret 2015/16. Denna trycksak läggs ut på hotellrum och finns i andra offentliga miljöer under lång tid.

 

 

PRESENTKORT

Under 2014 lanserade vi Borlänge Centrums presentkort och leasade en presentkortautomat, som placerades i Bragegallerian. Denna storsatsning har fortsatt 2015 med syfte att stärka köpkraften i centrum. Med ett presentkort som fungerar i merparten av verksamheterna får kunden stora valmöjligheter!

Korten kan laddas med valfritt belopp mellan 100 och 5000 kr och fungerar precis som ett vanligt betalkort men utan PIN-kod. Sammanhållningen i centrum ökar och vi blir än starkare tillsammans. Detta är en långsiktig satsning då det genererar handel i centrum kommande år.

I november började presentkorten även säljas över disk på turistbyrån i en presentförpackning och vi marknadsförde presentkortet gentemot våra medlemsföretag inför julen.

 

HANDELSBUSSEN

Borlänge Centrumförening har även i år finansierat Handelsbussen tillsammans med Borlänge kommun, Kupolen, IKEA och Ikano (Norra Backa). Att åka med Handelsbussen är kostnadsfritt för resenärerna och syftet med bussen är att knyta ihop de olika handelsområdena och underlätta för Borlängebor och besökare att ta sig emellan dem. Drygt 700 personer åkte med bussen varje vecka vilket ökade till över 900 personer från november, då tidtabellen ändrades och media uppmärksammade Handelsbussen.

 

ÖVRIGA PROJEKT

FRI WIFI
I samarbete med kommunen och Borlänge Energi monterades åtta accesspunkter för fri wifi utomhus i centrum ifjol. Centrumföreningen har bekostat driften sedan starten i maj 2014. Fri wifi i centrum är en del i en större strategi att bygga en attraktivare stadskärna och en attraktivare stad. Antalet unika användare har mer än fördubblats under året från 240 den 1 januari till 485 den 31 december 2015.

JULBELYSNING
Centrumföreningen brukar bekosta inköp av julbelysning varje år men 2015 beslöt vi att spara in på det. Vår samarbetspartner Borlänge Energi lyckades åstadkomma en vacker julbelysning i centrum till boendes och besökares glädje. Det finns ett behov av att hitta en ny finansieringslösning för julbelysningen.

 

FAIRTRADE CITY

Fairtrade City är en diplomering för kommuner som engagerar sig för etisk konsumtion. Borlänge diplomerades som en Fairtrade City den 4 mars 2015 och återdiplomerades våren 2015. Samarbete mellan näringsliv, kommun, föreningar och medborgare är därför av största vikt för ett kraftfullt Fairtrade City-arbete. Borlänge Centrumförening medverkar till detta genom att delta i styrgruppen för Borlänge Fairtrade City och uppmärksammade World Fairtrade Day i samband med Barnkalaset i centrum den 9 maj.

 

STYRELSE

Ordförande Jan Bohman Borlänge kommun, kommunalråd
Vice ordförande Åsa Willemark  Fastighetsägare, Masmästarna
Ledmot  Kenneth Eriksson  Handel, Mode Eva
Jane Nygren Näslund  Handel, Janes Underkläder
Anders Vaker  Hotell/Restaurang/Café, Almas Café
Mikael Hartmeier  Fastighetsägare, Diös
Åsa Svedjetun Borlänge kommun, näringslivschef t o m 2015-11-30
Ulf Sonesson Övrig näring 
Adjungerad  Lotta Olsson Borlänge kommun, t f näringslivschef fr o m 2015-12-31
Ersättare Agneta Nuvall Borlänge kommun, oppositionsråd
" Jan-Olov Karlsson Fält Fastighetsägare, Vi Förenade
" Jenny Rapp Handel, Selected Style
" Mats Ericsson Handel, Borås Klädmarknad tjänstgörande ers.
" Jakob Dakour Hotell/Restaurang/Café, Restaurang Liljan
" Thommy Bäck Fastighetsägare, Dalecarlia
" Emma Olsson Borlänge Energi
" Ola Sundberg Övrig näring, Intersport

 

BUTIKSUTVECKLINGSPROGRAM

Som ett led i Strategi Borlänge Centrum 2015 genomfördes tre utbildningar under ledning av Företagsinkubatorn i januari – februari för handlare i centrum:
* Psykologin bakom försäljning, service och bemötande.
* Visual Merchandising – att tänka på vid exponering.
* Affärs- och butiksekonomi.
Varje delmoment erbjöd även en möjlighet till individuell fördjupning för de som så önskade.

 

STYRELSENS STRATEGIDAG

Den 31 augusti samlades styrelsen i Vassbo för en workshop under ledning av Företagsinkubatorn. Syftet var att diskutera vilka strategiska insatser som krävs för att skapa verklig förändring och att komma fram till handlingsplaner för det fortsatta arbetet med att utveckla Borlänge centrum.

 

MEDLEMSMÖTEN

Medlemmarna har bjudits in till ett antal möten under året, ibland med inbjudna gästföreläsare.

 

 

Borlänge Centrumsamverkan, Ekonomisk förening
Sveagatan 1
784 33 Borlänge
Telefon: 070-688 86 46, 070-688 86 34
E-post: info@borlangecentrum.se
Hemsida: www.borlangecentrum.se

 

Öppet idag måndag
10:00-18:00

Shoppa: 21 öppna nu
Äta & Fika: 8 öppna nu

Sök

Nyheter

    Just nu finns inga nyheter att visa.

Följ oss på Facebook

Vi finns på Instagram

> Till Instagram